buurtzorg.reismee.nl (Buurtzorg Nederland & Ecare Services, Ecare.nu)

Dag nummer 5, Diverse zorg en ICT onderwerpen

Het eerste deel van de ochtend hebben we het gehad over vernieuwing van de thuiszorg. Jos geeft aan dat de vernieuwing gedreven en gedragen zou moeten worden door de verpleegkundigen en ziekenverzorgenden en technologie niet bepalend mag zijn.

Telemonitoring

We hebben bij ons bezoek aan Orlando Health een remote monitoringssysteem gezien. Remote monitoring zou de volgende thema's moeten hebben:

• 1. volgen gedrag
  • 2. gezond gedrag
  • 3. therapietrouw.

Remote monitoring zou niet technologie gedreven mogen zijn. De terugkoppeling van de groep was nuttig. Voorlopig zien we maar voor een beperkte doelgroep mogelijkheden met remote monitoring. Bij remote monitoring lopen we namelijk het risico dat we al snel op het domein van de huisarts of de praktijkbegeleiders komen. Jos zal alle opmerkingen meenemen en binnen een paar weken met een document komen waarin de visie over remote monitoring is opgenomen. De studiegroep krijgt het document ter beoordeling.

Voor Jos is de studiereis vandaag voorbij, het werk in Nederland staat weer te wachten. Terwijl Edwin Jos naar het vliegveld brengt gaat de groep na de lunch verder met het bespreken van het Buurtzorgweb en Buurtzorgplein.

Eerder deze week hebben we de groep gevraagd hoe zij er tegenoverzouden staan als we b.v. clienten toegang zouden geven tot het web. De eerst reacties waren negatief. Na een korte discussie waarin duidelijk werd gemaakt wat het doel van de toegang zou moeten zijn, begon er al draagvlak te komen voor het idee. Vandaag hebben we het onderwerp opnieuw besproken en komen we tot de conclusie dat het voorlopig nog niet wenselijk is dat de clienten toegang krijgen tot de rapportages en planning. Informatie zoals de registratie, indictiegegevens etc. zou vrij gegeven kunnen worden voor de clienten. Een werkgroep zal het idee verder uitwerken en kijken of er Buurtzorg breed draagvlak vooris.

Het onderwerp verbeteringen aan het Buurtzorgweb en -pleinis in het begin van de studiereis ook al aan bod geweest. Dit keer gaan we meer de diepte in en bespreken we de verbeteringen eerst in twee groepen.Beide groepen leggen in een planaire sessie uit wat ze graag veranderd zouden willen zien in het web en waarom. De punten zijn genoteerd en worden opgenomen in de restpuntenlijst van het Buurtzorgweb. Nienke zal de lijst bewaken en terugkoppelen over de voortgang.

We zijn op zoek naar deelnemers voor de redactie van het plein. De redactie komt ongeveer 3 x per jaar bijeen en houd zich bezig met de inhoud en opzet van het plein. De redactie heeft als extra taak het ontwerp en introductie van het nieuwe plein. Vanuit de groep kwam ook nog de opmerking dat men graag de z.g. best practices kwijt zou willen. Binnen de groep hebben Iris en Christien aangegeven deel te willen nemen aan de redactie van het plein die nu dus bestaat uit Henri, Kety, Iris, Christien en Edwin. Edwin zal na de vakantie een bijeenkomst plannen voor de redactie.

We hebben de groep ook gevraagd wie er deel wil nemen aan het gebruikersoverleg voor het web en plein. Alle deelnemers aan de studiereis zouden mee willen doen. Nienke zal een bijeenkomst plannen voor de bijeenkomst van de gebruikersgroep web en plein.

Na weer een lange en intensieve dag gaan we 's avonds uit eten bij Ruby Tuesday. Na het eten pakken we nog even een filmpje in het AMC theater bij Disney Downtown. Een deel van de groep gaat naar de nieuwe 'Sex in the city' film en de rest naar de nieuwe 'Shrek 3d' film.

jossss

ben ik net weg krijgen we een echt zinvolle discussie! Zolang ik me er maar niet bemoei gaat het wel goed. Wel een overgang van 32 naar 12 C. Succes vandaag! Groetjes Jos

loes kruller

ja, het is straks inderdaad weer wennen als jullie weer terug zijn. Ze voorspellen voor aanstaande zondag herfst.
Jullie zullen ook wel een cultuurshock krijgen als je weer op Schiphol staat.