buurtzorg.reismee.nl (Buurtzorg Nederland & Ecare Services, Ecare.nu)

Dag nummer 2, bezoek aan UCF en Orlando Health

UCF College of Nursing

Ondanks dat we twee hele lange dagen hebben gehad zitten we om 7:00 uur weer aan het ontbijt. Vandaag gaan we eerst naar UCF (University of Central Florida)College of Nursing, een klein uurtje rijden van het hotel. We hebben afgesproken dat we om 8:30 uur bij de parkgarage F op het terrein van de universiteit zijn.Directbij aankomst valt op dat hetterrein groot en goed verzorgd is. Na het parkeren in de parkeergarage worden we al opgewacht door de hoofd communicatie en marketing van de UCF College of Nursing. Ze brengt ons naar het gebouw waar we worden opgewacht door het hoofd van de faculteit en de hoofd opleidingen voor de Master en Docter opleidingen. We werden ontvangen in een conferentieruimte. Na een korte introductie van beide kanten, krijgenwe informatie over deopleidingen die zij aanbieden.Enkele opmerkelijke zaken zijn dat ze heel veel aanmeldingen krijgen van studenten voor een opleiding maar dat ze maar 1 op de4 toelaten tot de opleiding. Er wordt geselecteerd op het gemiddelde cijfer van de vooropleiding. Als je een gemiddeld cijfer van 3,6 op een schaal van 4 hebt kun je deelnemen aan één van de opleidingen. Maar 10% van de studenten die starten aan de opleiding maken de opleiding niet af. Verder maken ze bij UCF gebruik van simulatie en doen ze veel onderzoek in samenwerking met andere organisaties. Bijna alle opleidingen zijn beschikbaar via e-learning. We hebben het ook gehad over preventieve maatregelen en welke besparingen het kan opleveren.Op dit moment wordt het in Amerika niet gefinancierd.UCF kon ons vertellen dat men gemiddeld 6 maanden bij een ziektekostenverzekeraar zit om dan weer over te stappen naar een andere verzekeraar. Een verzekeraar heeft daardoor geen prikkels om aan preventieve zorg te verlenen, de patiënt/cliënt is tenslotte over een aantal maanden bij de concurrent.

We hebben ook een rondleiding gekregen door het 'simulation lab'. Studenten leren daar het vak door middel van simulaties ,waar ook poppen bij betrokken zijn. Deze poppen kunnen praten, ademhalen, hoesten, hebben een hartslag, je kan de bloeddruk meten en de pols voelen. Je kan zelfs met een stethoscoop naar de buik en de hartslag luisteren en een infuus toedienen. En er was zelfs een pop die een hele bevalling van het begin tot het eind kon simuleren. Het was spectaculair!

We waren erg onder de indruk van de gedrevenheid van de medewerkers/leiding van UCF. Ze benaderen de zorg zoals we dat binnen Buurtzorg ook doen. We hebben we afgesproken dat wecontacthouden.

Voordat we naar Orlando Health gingen hebben we op de campus een broodje gegeten bij Jimmy John's en zoals ze slogan al zei het was echt ‘freaky fast'. Binnen nog geen 5 minuten hadden we allemaal het broodje dat we hadden besteld en het was heerlijk!

Orlando Health

Orlando Health is een zorgorganisatie met allerlei verschillende onderdelen, zo heeft het zeven ziekenhuizen en een afdeling Home Care (thuiszorg). Bij deze afdeling werden wij opnieuw erg prettig ontvangen. We hebben ervaringen uitgewisseld over de verlening van de zorg en de verschillen tussen de zorg en regelgeving. Orlando Health heeft in tegenstelling tot veel andere thuiszorgorganisatie geen winstoogmerk. Ze werken net als wij met regionale teams (12 personen) met verpleegkundigen. Zij doen veel verschillende verpleegkundige taken. Ze verrichten geen verzorgende taken, daar is een team met verzorgers die in het zelfde gebied werkt voor verantwoordelijk. De organisatie heeft weinig verloop en dat heeft o.a. te maken met het feit dat ze van maandag tot en met vrijdag werken met vaste teams en een apart weekeind team hebben. Na 23:00 uur komen de telefoontjes binnen bij een callcenter die indien nodigéén van de twee dienstdoende verpleegkundigen kunnen inschakelen. Ondanks dat zij veel patiënten krijgen via hun ziekenhuizen, hebben de patiënten die gebruik maken van thuiszorg een vrije keuze. Ze krijgen een lijst met alle organisaties uit de regio.

De rode draad in het gesprek was dat je in Amerika heel snel kan worden aangeklaagd. Door de claimcultuur worden er onnodig veel tests gedaan om tot een diagnose te komen. Aan het einde van ons gesprek heeft Orlando Health ons het telemonitoringsysteem laten zien. Het wordt vooral gebruikt voor nazorg voor patiënten met hartfalen. De patiënt meet zelf thuis de bloeddruk, het gewicht en de zuurstop saturatie. Daarnaast worden er enkele vragen beantwoord. De gegevens worden via het internet geregistreerd en door verpleegkundigen gecontroleerd, bij afwijkende waarden wordt er contact opgenomen met de patiënt.

We waren wederom verrast door de openheid van de organisatie en hebben ook met Orlando Health afgesproken dat we contact gaan houden zodat we van elkaar kunnen blijven leren. Binnen Buurtzorg zullen we de ervaringen die we hebben opgedaan verder gaan uitwerken.

Ontspanning na een drukke, leerzame dag.

Op de terugweg van Orlando Health hebben we de toeristische route genomen en zijn we via de International Drive teruggereden. In plaats van naar het hotel zijn we naar de Publix (supermarkt) gereden zodat iedere groep/kamer zijn eigen ontbijt kon samenstellen. Vervolgens zijn we naar het hotel gereden om de gekochte spullen op de kamer te zetten en even op te frissen.

Eerder dan we tot nu toe gewend zijn hebben we op tijd gegeten bij Outback, een Australisch Steakhouse. Daarna hebben de shop-a-holics een bezoek gebracht aan een groot outlet-centre.

We hebben weer een vruchtbare dag achter de rug, de sfeer is goed en we hebben veel gezien en geleerd.

Martin Pepping

Lange en leerzame dagen denk ik zo. Ben benieuwd naar de foto's.
Groeten allemaal

Astrid, vriendinnetje van Marja

Wat hebben jullie het leuk. Ziet er allemaal heel cool en gaaf uit en héél leerzaam.Ondertussen liggen jullie nu allemaal te snurken, en wij maar werken hier. Wens jullie een hele goeie dag, veel opsteken en nog meer plezier samen. Ben die mop ff vergeten, komt nog....! Mar de groeten

Sandra Rijkers, Nieuw-Amsterdam

geweldig allemaal om te lezen. Een enigszins gezonde jaloezie begint op te komen.
wat betreft de telemonitoring bij hartfalen patienten, hier gaan wij binnenkort mee starten in Nieuw-Amsterdam ism het ziekenhuis. het Motiva-systeem van Philips.
nog ontzettend veel plezier!!!!
groetjes Sandra

Jet Verheijen

Wat leuk om met jullie mee te kunnen kijken op deze manier! Heel veel succes met deze studiereis en natuurlijk veel plezier!

Hartelijke groet van Jet, zus van Christien van Westen

christien

wat leuk datje reageert! Tot nu toe genieten we allemaal intens,we hebben leuke contacten en veel uitwisseling van info met locale instanties. Warme collegiale contacten, ook met de collega's in Orlando. Het enthousiasme voor het beroep verpleegkundige overstijgt de geografische grenzen!

deborah en Gerda

Marije en Marja,
We leven echt wel mee met jullie hoor. Alleen jullie zien er wel heeeel zomers uit zeg......
jullie krijgen de groetjes van Dhr M te B, MW D te P, Mw J te C en ga zo maar door.
Wij doen de natjes en de droogjes wel .....
Big hug

loes kruller

dag Christine en natuurlijk je hele team!
Een leuke dag volgens mij. Interessante dingen allemaal krijgen jullie voorgeschoteld.
Mooi dat jullie ook een stukje cultuur meekrijgen.
Ik volg jullie trouw, heel leuk, ook de foto's die er opstaan.